hannahkritiserar

Direktlänk till inlägg 27 april 2008

ett tomt skal...men exakt hur tomt?

Av Hannah - 27 april 2008 02:09


En person utan egen åsikt, utan egna känslor, utan eget tycke, utan egen självkänsla, utan egna tankar, utan en egen själ. En människa som tycker som alla andra för att få vara delaktig. En person som gör allt för att den vill vara med någon speciell.



En person med egen åsik, med egna känslor, med eget tycke, med egen självkänsla, med egna tankar, med en egen själ. En människa som har egen åsikt om saker och ting och säger emot andra när de har fel. En person som inte bryr sig om andra för att vara unik.


Men vad är egentligen det bästa? Att rätta sig efter andra för att få det man vill ha? Eller att vara sig själv och inte bry sig om de andra?


Självklart låter alternativ nr 2 mer vettigt teoretiskt sett. Men praktiskt sett? Praktiskt sett så är alternativ 1 ett mycket smartare val.


Har vi två personer som är precis enligt ovan exempel så kan vi direkt säga att personen som rättat sig efter alternativ nr 1 är den smartare av dem. Låter osannolikt, men när du tänker efter är det sant. Personen i fråga har en plan. En plan för att få exakt vad han/hon vill ha. Han/hon behöver inga åsikter, sålänge personen får låna andras. Planen är inte välgenomtänkt, nej, den är inte något planerat. Personens undermedvetna har skapat den.


Personen som rättat sig efter alternativ 2 har däremot tänkt väldigt mycket på hur allt ska gå till. Han/hon måste ju verka unik och verkligen vara sig själv så många tycker om honom/henne. Och på så vis får personen det den vill ha. Så fungerar det inte.


En människa som kan betraktas som ett tomt skal, ett skal utan åsikter, utan kall och utan tankar, är något så mycket mer än ett tomt skal. Skalet är långt ifrån tomt.


Och sedan en människa som har egna åsikter, egna tankar och vill vara unik... känns mest paranoid



(känns som att den enda person som kommer att kunna gräva djupare i saker och ting och då förstå detta inlägg är johan persson. ja, det är sant. du fattar inte det här, trots att du tror att du gör det.)

 
 
Danne

Danne

27 april 2008 16:35

Jadu Hannah men tror du inte att det bästa vore något i mitten då? :) Äh jag lämnar analysen över till Johan, detta är hans område till tusen.

http://www.radiorocketcity.studio.nu

 
Ozzy

Ozzy

27 april 2008 18:13

Vill bara påpeka att den som rättar sig efter alternativ 1 bara är grymt bekväm av sig iomed att man då bara behöver "följa strömmen". Sen är ju frågan vad man strävar efter; Strävar man efter något som man bara själv vill ha/kan få, eller något alla vill ha/kan få? Well, keep up the blogging! :D

http://zekeblack.tk

 
Hännah

Hännah

28 april 2008 16:27

Herr daniel: Jo, det är faktiskt det självklart bästa valet. Instämmer.

Herr oscar: Japp. Alternativ 1 är grymt bekvämt. Men vill man någonstans det är faktiskt ett bra alternativ. Man liksom smörar in sig och låtsas gilla samma saker som alla andra som man behöver smöra inför för att komma dit man vill. Men. Det ligger faktiskt nåt i det du säger. Bra synpunkt.

http://hannahkritiserar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hannah - 6 november 2010 23:34

  helt otroligt att denna blogg har någon slaviskt följande läsare. du ska ha ett jävla grattis känner jag ...

Av Hannah - 27 juli 2010 17:29

      fick en trevlig överraskning häromdagen när jag var inne på blocket (fråga mig inte varför). vet inte vad ni tycker men personligen tror jag att snuffe1 är den perfekta mannen för mig.   käre snuffe1, jag kan inte påstå annat än att ...

Av Hannah - 11 juli 2010 16:37

  borde man veta vad man vill göra med sitt liv när man är 18 år? är det nu jag ska bestämma mig för vad jag ska göra tills jag är 65 och drar på pensionärskryssning till åland? är det på något sätt fel att inte ha en susning om vad i helvete man v...

Av Hannah - 14 juni 2010 19:16

Jag är väl ingen direkt talare eller så. Aldrig varit, kommer aldrig vara. Inte så att jag inte kan tillgodogöra mig ett tal, är väl hyfsat kreativ ändå. Vid jämna mellanrum. Är väl snarare inte den typen. Saker låter bra i skallen och ser bra ut ...

Av Hannah - 21 april 2010 21:16

  jag var på gymmet idag. bredvid mig cyklade en man som uppskattningsvis vägde 3 gånger så mycket som mig. jag övervägde att lägga in en stöt. började trumma på hantagen lite försiktigt. han började trumma. jag slutade trumma. han slutade trumma. ...

Ovido - Quiz & Flashcards